Snowtrail Safaris on elokuussa 2025 perustettu matkailuyritys, joka toimii Rovaniemen eteläpuolella. Yritys tarjoaa ympärivuotisesti safaripalveluita sekä kotimaisille että ulkomaisille asiakkaille. Perinteisten moottorikelkkasafareiden ja revontuliretkien lisäksi ohjelmassa on joulupukkivierailuja ja muita elämyksiä.
Yrityksen erikoisuus on kuitenkin sähköporo – electric reindeer, joka tuo matkailuun uudenlaista ekologisuutta ja erilaisen tavan kulkea.
- Halusimme erottua matkailualalla, ja pitkän etsinnän jälkeen löytyi sähköporo. Se on turvallinen, ekologinen ja hiljainen tapa liikkua Suomen kauniissa luonnossa, Snowtrail Safariksen toimitusjohtaja Topias Laurila kuvailee.
Matkailualan turvallisuuspassi-koulutus ei perustu pelkkään maalaisjärkeen, vaan tarjoaa konkreettisia esimerkkejä onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista. Koulutuksen tavoitteena on auttaa osallistujia ymmärtämään, mistä riskit syntyvät ja miten niitä voidaan ehkäistä.
Snowtrail Safaris osallistui REDU Edun järjestämään Matkailun turvallisuuspassi (Matupa) -koulutukseen. Laurilan mukaan kipinä syntyi toisen koulutuksen yhteydessä:
- Kouluttaja mainitsi Matupa-koulutuksesta, ja kysyin siitä lisää. Ajattelin, että tämä voisi olla hyödyllinen, ja siitä se lähti.
Koulutus vastasi odotuksiin ja toi esiin asioita, joita ei ollut aiemmin huomioitu.
- Erityisesti mieleen jäi paloturvallisuusriskit ja ensiapuasiat – paljon sellaisia pieniä asioita, joita ei tullut ajatelleeksi yritystä rakentaessa, Laurila kertoo.
Laurilan mukaan turvallisuus on matkailualalla merkittävä kilpailuetu:
- Asiakkaan pitää tietää, että täällä on turvallista. Jos ei ole, tieto leviää nopeasti.
Yrityksen palveluissa turvallisuus näkyy käytännössä esimerkiksi siten, että oppailla on aina varustus kunnossa ja mukana, ja perehdytyksessä turvallisuus otetaan nyt entistä vahvemmin huomioon.
Koulutuksen myötä yrityksessä tehtiin merkittäviä turvallisuusparannuksia.
- Kun meillä on sähköporot ja niissä akut, en ollut ajatellut, kuinka iso riski akut voivat olla latauksessa. Nyt akuille on oma akkuhuone, jotta mahdollinen palo ei aiheuta tuhoa muulle omaisuudelle, Laurila sanoo.